hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| ساخت جاده گورمیزه اردل؛ شاید وقتی دیگر

چهارمحال و بختیاری| ساخت جاده گورمیزه اردل؛ شاید وقتی دیگر

بیش از سه دهه از زمانی که قرار شد جاده گورمیزه احداث شود گذشته اما هنوز این پروژه درگیر اماواگر است. جاده اردل به دوپلان معروف به گورمیزه فقط 5/14 کیلومتر طول دارد اما نزدیک به ۳۵ سال از عملیات مطالعات و نقشه‌کشی آن می‌گذرد و این پروژه نیمه‌کاره رهاشده است. به‌طور رسمی از سال 88 عملیات ساخت آن شروع‌شده اما تاکنون 20 میلیارد تومان در آن هزینه شده و همچنان نیمه‌کاره رهاشده است.

به گزارش تسنیم، مدت‌هاست که وضعیت نامناسب جاده اردل سبب نگرانی مردم این شهرستان شده و وضعیت نامناسب آسفالت و نداشتن جاده مناسب حکایت از آن دارد که سال‌هاست مردم اردل در آرزوی افتتاح جاده هستند، آرزویی که رسیدن به آن آن‌قدر زمان‌بر شده که موهای مردم تمام سفید شد.

محمد زمان انصاری یکی از فرهنگیان شهر اردل گفت: با توجه به اینکه نزدیک به 35 سال از عمر جاده گورمیزه می‌گذرد و چندین نماینده مجلس با عنوان تکمیل این جاده رأی مردم را دریافت کردند و راهی مجلس شدند اما متأسفانه هیچ کاری برای تکمیل این پروژه از سوی نمایندگان و مسئولان انجام‌نشده است.

او گفت: این جاده با توجه به اینکه بعد مسافت بخش میانکوه و مشایخ را حدود 20 کیلومتر کوتاه می‌کند از مسئولان انتظار داریم کمک کنند تا پول بیت‌المال شده از بین نرود و شاهد روزی باشیم که عبور و مرور در آن شکل بگیرد. حاج فریدون طهماسبی یکی از بزرگان و معتمدین شهر اردل نیز گفت: جاده گورمیزه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خواسته‌های مردم شهر اردل بود که در حقیقت دسترسی شهرستان اردل را به بنادر جنوب آسان می‌کند و این دسترسی باعث ایجاد تحول اقتصادی در شهرستان اردل می‌شود اما متأسفانه آن‌قدر تأخیر و تعلل در این جاده به وجود آمد که جاده در حال فرسایش و امسال براثر بارندگی‌ها ریزش کرده است.

جاده‌ای که ارتباط روستا با شهر اردل را قطع کرده است

غلامعباس نصیری عضو شورای شهر اردل با اشاره به اجرای این پروژه اظهار داشت: محور گورمیزه، محور ارتباطی شهرستان اردل ـ خوزستان است که از اوایل انقلاب تاکنون یکی از مطالبات مهم مردم شهر اردل بود. او گفت: اوایل انقلاب اردل بخش بود و اهالی شهر اردل به همت خودشان زمین‌های کشاورزی که داشتند را بین خودشان تقسیم کردند و با فروش آن زمین‌ها به احداث جاده گورمیزه اقدام و جاده را بازگشایی کردند. متأسفانه از آن موقع تاکنون هرسال اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود اما برا‌ی بازگشایی هیچ امیدی نیست. عضو شورای شهر اردل با بیان اینکه اعتباراتی هم که پیش‌بینی می‌شود جوابگوی این جاده حیاتی نیست، بیان کرد: عدم تکمیل این پروژه ضمن اینکه سبب تخریب محیط‌زیست شده اکثر خاک‌های اضافه را که برای جاده‌سازی برداشتند مزارع کشاورزان را از بین برده است. او گفت: تاکنون اقدام اساسی که باعث ایجاد گذر ارتباطی شود هنوز انجام نگرفته ‌اما مهم‌ترین موضوع این است که بخش میانکوه ارتباطش با مرکز شهرستان اردل قطع‌شده و باید مسیر را دور بزند تا به مرکز شهرستان اردل برسد که این هم یک معضل است. نصیری افزود: احداث این جاده فاصله ارتباطی را کوتاه و می‌تواند حتی مناطق مشایخ و میانکوه را به خاطر مسائل پزشکی، بیمارستان و بهداشت و درمان کمک کند اما متأسفانه نیمه‌کاره رهاشده و همچنان شهرستان اردل در بن‌بست مانده است.

بیش از 3 میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌شده است

محمود کیانی فرماندار شهرستان اردل نیز با اشاره به پروژه جاده گورمیزه اظهار داشت: 3 تونل به طول 320 متر بازگشایی شدند و درواقع عملیات احداث این تونل‌ها انجام‌شده است. او افزود: تونل چهارم آن‌که تونل اصلی 1660 متری است 3 کیلومتر جاده دسترسی دارد که آن جاده دسترسی هم احداث‌شده و مناقصه تونل چهارم به سمت دوپلان به طول 5 کیلومتر برگزار و یک شرکت برنده شد که در حال تجهیز کارگاه است و مبلغ 3 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد